در منابع اهل سنت، برخی روایات عجیب وجود دارد که مخالف صریح قرآن است؛ اما آن روایتها را صحیح و معتبر دانستهاند و بر اساس آن در کتابهای فقهی و اعتقادی خود، حکم فقهی و نظریه اعتقادی ساختهاند.
قرآن، امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظالم را از وظایف مسلمانان دانسته است. ایستادگی در مقابل ظالم از دستورات صریح دین اسلام است. اما برخی روایات منابع اهل سنت و عمل آنها به این روایات بر ضد دستور صریح قرآن، عجیب است.
بر اساس روایتی که به نقل متعدد در منابع اهل سنت آمده و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دورغ بستهاند، آمده که پرسیده شده اگر در جایی با تسلط حاکمانی روبرو شدیم که حق ما را میگیرند و حقی که خداوند برای ما ایجاد کرده، پرداخت نمیکنند، آیا مجاز به جنگ و دشمنی با آنها هستیم؟
و به ادعای اهل سنت، پیامبر پاسخ داده است که: کار آنان بر عهده آنان و کار شما بر عهده شماست!! یعنی کار به کارشان نداشته باشید و دشمنی و جنگ با آنها مجاز نیست!!!
و جالب اینکه در کتابهای فقهی و اعتقادی اهل سنت آمده که اطاعت از حکومت واجب است و لو حاکم ظالم باشد یا فاسق باشد یا با خونریزی و ظلم مسلط شده باشد!!!
شیعه معتقد است این روایات مخالف صریح قرآن و روح معارف اسلام است؛ لذا قطعاً جعلی و دروغی است که به پیامبر نسبت داده شده است. (ر. ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج 15، ص 158)
جهت اطلاع اجمالی از نقل از این گونه روایات در منابع اهل سنت ادامه یادداشت را ببینید.
1. [ذیل سورة النور (24): آیة 54؛ تفسیر الدر المنثور، جلال الدین سیوطی، ج 5، ص 54]
أخرج ابن أبى حاتم عن السدى فی قوله فَإِنَّما عَلَیْهِ ما حُمِّلَ فیبلغ ما أرسل به إلیکم وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ قال ان تطیعوه و تعملوا بما أمرکم
و أخرج ابن أبى حاتم عن أبى الزبیر عن جابر أنه سئل ان کان على امام فاجر فلقیت معه أهل ضلالة أقاتل أم لا لیس بى حبه و لا مظاهرة قال قاتل أهل الضلالة أینما وجدتهم و على الامام ما حمل و علیک ما حملت
و أخرج البخاری فی تاریخه عن وأثل أنه قال للنبی صلى الله علیه و سلم ان کان علینا أمراء یعملون بغیر طاعة الله تعالى فقال علیهم ما حملوا وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ
و أخرج ابن أبى شیبة و مسلم و الترمذی و ابن جریر فی تهذیبه و ابن مردویه عن علقمة بن وائل الحضرمی عن أبیه قال قدم یزید بن سلمة على رسول الله صلى الله علیه و سلم فقال أ رأیت ان کان علینا أمراء یأخذوا منا الحق و لا یعطونا فقال انما علیهم ما حملوا وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ
و أخرج ابن جریر و ابن قانع و الطبرانی عن علقمة بن وائل الحضرمی عن سلمة بن یزید الجهنی قال قلت یا رسول الله أ رأیت ان کان علینا أمراء من بعدک یأخذونا بالحق الذی علینا و یمنعونا الحق الذی جعله الله لنا نقاتلهم و نبغضهم فقال النبی صلى الله علیه و سلم علیهم ما حملوا وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُم
2. (سنن ترمذی از کتابهای مشهور و معتبر اهل سنت، ج 3، ص 331):
حدیث 2259- حدثنا الحسن بن علی الخلال ، أخبرنا یزید بن هارون، أخبرنا شعبة عن سماک بن حرب عن علقمة بن وائل بن حجر عن أبیه قال : ( سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم ورجل یسأله فقال : أرأیت إن کان علینا أمراء یمنعونا حقنا ویسألونا حقهم ، فقال رسول الله صلى الله علیه و سلم : اسمعوا و أطیعوا فإنما علیهم ما حملوا وإنما علیکم ما حملتم ) . هذا حدیث حسن صحیح . (سنن ترمذی، ج 3، ص 331)
3. رواه مسلم والترمذی وصححه (نیل الاوطار، شوکانی، ج 4، ص 220)
4. روى مسلم فی صحیحه: بسنده عن حذیفة بن الیمان قال: قلت: «یا رسول الله، إنّا کنّا بشرٍّ فجاء الله بخیر فنحن فیه، فهل من وراء هذا الخیر شرّ؟ قال: نعم قلت: هل وارء ذلک الشرّ خیر؟ قال: نعم قلت: فهل وراء ذلک الخیر شرّ؟ قال: نعم قلت: کیف؟ قال: یکون بعدی أئمّة لایهتدون بهدای ولا یستنّون بسنّتی و سیقوم فیهم رجال قلوبهم قلوب الشیاطین فی جثمان إنس. قال: قلت: کیف أصنع یا رسول الله إن أدرکت ذلک؟ قال: تسمع و تطیع للأمیر، وإن ضرب ظهرک و أخذ مالک فاسمع و أطع»(مسلم: الصحیح 3 / 1476، کتاب الإمارة، الباب 13، الحدیث 1847)